torsdag 3 juli 2008

Yes: Going For The One. Snyggt omslag, asdålig skiva.

Yes: Going For The One (1977)

Direkt när jag såg omslaget ville jag att skivan skulle vara fantastisk. Det hade varit ett öde passande något så snyggt.
Tyvärr gick det ju totalt åt skogen.
Nu gillar jag ju inte Yes något vidare sedan tidigare, det gör ju att ”Going For The One” startar i uppförsbacke. Jag vill gärna gilla dem, men lyckas aldrig på grund av det hejdlösa pompösandet. Och just det pompösa är ju som bekant grundbulten i Yes verksamhet, så det är ju liksom lönlöst att beklaga sig över det.

Engelska Hipgnosis står för omslaget. De har även gjort omslag till bland många andra Pink Floyd, Led Zeppelin och Scorpions trummis Herman Rarebell!
”Going for The One” var en stor framgång när den släpptes i juli 1977, placerade sig som bäst #1 i England och #8 i USA och anses av både Yes själva och kritiker att vara en av bandets bästa skivor.
Jag betackar mig, men tänker givetvis inhandla vinylen när jag springer på den.

1 kommentar:

Anonym sa...

Får man fråga om det är någon speciell detalj, eller ska jag säga detaljer, som gör att det blir snyggt?