tisdag 15 juli 2008

Hollywood Rocks DVD


Hollywood Rocks säger sig vara "the ultimate documentary on the 1980's Hollywood, California, rock'n'roll music scene".
Jag beställde den för typ två veckor sedan och har gått i spänd förväntan ända sedan dess. Igår ramlade den ner i brevlådan och förväntan förvandlades snabbt till besvikelse.
Till att börja med surade jag lite för att den bara är 90 minuter lång, och helt saknar extramaterial. Men det dröjde inte många minuter in i dokumentären innan jag började sucka uttråkat.
Snuttifieringen som gör att hela dokumentären känns som en evighetslång trailer är inte mycket att göra åt, så ser ju alla dokumentärer ut nuförtiden. Jag är väl bara gammal och trist som vill ha långa nördiga intervjuer med en och samma person istället för snabba och intetsägande klipp med en miljon snubbar.

Den grafiska utformningen hade förmodligen gjorts bättre av valfri student på IT-gymnasiet i Linköping, speakerrösten låter skrattretande bajsnödig och följer ett överdrivet manus, ljudet och miljöer under intervjuerna är usla och det saknas en röd tråd i intervjuerna.

En del av de medverkande har gjort musik som suger något oerhört, Spiders & Snakes är ett ordentligt lågvattenmärke och deras medverkan kan enbart bero på gamla vänskapsband. Symptomatiskt att det är en av deras anekdoter om David Lee Roth som är det enda jag fnissar åt under hela speltiden.

Det är eviga panoreringar över stillbilder, oförklarligt användande av gamla journalfilmer, hiskeliga "specialeffekter" och ett fördömt såsande för att filmen över huvud taget ska kunna bli 90 minuter.

Fan, nu sitter jag här och blir irriterad! Jag som hade väntat mig värsta bästa härliga stunden. Istället är det tillbaka till The Decline Of The Western Civilization Part II: The Metal Years som gäller för den ultimata dokumentären om åttiotalets musikscen i Hollywood, Kalifornien. Den enda som kommer undan med hedern i behåll är Posions gitarrist CC Deville, snubben som framstod som ett iq-befriat spån i The Decline Of The Western Civilization Part II: The Metal Years. Skönt för honom i alla fall.

Inga kommentarer: