måndag 28 juli 2008

Burn To Shine, Portland

Burn To Shine är en serie musikfilmer, ett samarbete mellan filmaren Christoph Green och gamle Fugazi-trummisen Brendan Canty.
Hittills har fyra volymer släppts, Washington DC, Chicago IL, Portland OR och Seattle WA. Ytterligare två är på väg, Atlanta GA och Louisville KY.
Det hela går ut på följande: filmarna letar upp ett hus som ska rivas, sedan dokumenterar de husets historia och låter lokala band spela där under en dag. När dagen är slut rivs huset.
Jag vet inte om det är en tuff eller en ganska lökig idé, det är ungefär som Extreme Makeover: Home Edition, fast med mycket vackrare foto (och utan megafon).
Igår tittade jag i alla fall på volym 3, Portland, Oregon. Jag hade väl drömt om en gammal skitig industrilokal, men det blev det ju inte. Istället är det en helt vanlig amerikansk villa som banden intar.
Lite märkligt att se Portlands indie-elit spela på en laxrosa heltäckningsmatta framför den murade eldstaden.
I alla fall, laguppställningen går inte att klaga på, The Thermals, Quasi, The Shins, The Gossip. Sedan får The Decemberists mig att skratta. Jag gillar The Decemberists, de gör fantastisk musik. Men bandet ser ut att ha bildats på en stödgrupp för överintellektuella mobboffer. Vilket gäng alltså, och sångaren Colin Meloy artikulerar på ett väldigt fint sätt.
Bästa framträdandet står dock Sleater-Kinney för. ”Modern Girl” från bandets sista (och suveräna) skiva ”The Woods” är grym.
Sen kommer brandkåren och bränner ner huset.
Idén känns kanske lite indie-krystad. Men musiken gottgör det.

Nu måste jag lägga vantarna på Chicago-varianten, kurerad av Shellac-medlemmen Bob Weston. Shellac medverkar, givetvis, tillsammans med bland andra Wilco, Tortoise och The Ponys. Låter mumma tycker jag!

Läs mer på Wikipedia

Köp DVDs hos Trixie DVD

Och titta på klipp ur Burn To Shine: Portland OR med Sleater-Kinney här:

Inga kommentarer: