tisdag 19 augusti 2008

Filmtajm - Batman - The Dark Knight (08)

Pava, för femton år sedan praoelev hos Siskel och Ebert i staterna där han lärde sig allt han kan), har gått på bio!
I Motala! Det garanterar träsmak i baken låter Pava hälsa.
Givetvis har han sett The Dark Knight, och jag är spänd på att höra oraklets utlåtande. SJälv har jag faktiskt styrt upp biljetter till att se den ikväll, så jag lär återkomma med mina intryck också.
Här kommer i alla fall Mr Pavas recension av den senaste Splatmanfilmen.


Batman är en av få seriehjältar som jag kan med. Till stor del beror det nog på att han är av kött & blod och inte har en massa otroliga egenskaper. Sen är ju självklart Jokern den coolaste skurken att tillgå. Och i Dark Knight får han en framträdande roll, ja han snor la hela jävla föreställningen kan man säga, mer om det senare. Att dra handlingen känns som överkurs men på det stora hela så dyker Jokern upp i Gotham City och skapar minst sagt kaos, samt är en stor fet, irriterande finne i röven för Batman och alla dess invånare i Gotham.

Kan inte sluta att dra paralleller med James Bond rullarna (som jag är ett stort fan av). Dels hightech köret: Lucios Fox (Morgan Freeman) får agera rena rama Q här, som serverar den mörka riddaren med fantastiska prylar. Sen produktplacering: inge bra. Skiter väl fullständigt om Bruce Wayne ringer med en Nokia eller om Borgmästaren har en Dell skärm. Med det är la tyvärr tidens tand. Rullen drog ju bara in 400 miljoner kr på arton dagar…
Sen den sista gemensamma nämnare: En löjligt enkel story som dom krånglar till mest för sakens skull, känns det som. Men det straffar sig för vissa sekvenser känns lite långtråkiga innan det smäller till igen. Kommer på mig själv att försöka hitta ”Lika som bär”. Gick väl inge vidare. Men konstaterar att snubben som spelar åklagaren Harvey Dent ser ut som en övervintrad surfare, Waynes gamla hål ser för beige ut och att Jokern ser ut som ett Slipknot fan (Maggot) som har vart på en extremt blöt efterfest.

Ja så var det där om Heath Ledgers sista knäck - tolkning av Jokern. Hypen var total och jag ville verkligen hitta något att klaga på. Visst spelar han på gränsen till överspel någon gång, men hej vi snackar superhjältefilm och Jokern här. Så jag får helt enkelt kapitulera, lyfta på hatten och tacka för showen.
Bale är mer tillbakalutad, men som Bruce Wayne & mörkrets riddare är han perfekt. Så låt han köra vidare och bygg nästa rulle på ”Killing Joke”. Den stora frågan är bara vem som ska spela Jokern, Gert Fylking? HA HA HAAA…

Tre mustiga pavor får dä bli.

Inga kommentarer: