onsdag 6 augusti 2008

Alice Cooper - Special Forces in Paris 1981


Om ni inte redan visste det så är Alice Cooper min nummer 1. Min idol. Min hjälte.
Att han var kristen och spelade golf visste jag ju inte 1986 när Bagen visade videon till "He's Back". Alla på mellanstadiet snackade om Alice Cooper dagen efter. Alla utom jag glömde bort Alice Cooper ganska snabbt (för att komma tillbaka tre år senare när "Poison" blev en hit).
Men jag grävde mig bakåt i Alices skivkatalog och upptäckte att sjuttiotalet var ännu bättre.

Det tog dock ganska många år innan jag kom att uppskatta Alices tidiga åttiotal. Den mest förvirrade tiden i Alices historia, hans konstigaste skivor. Men även de mest avskalade och enkla skivorna, ärlig musik helt enkelt.
Det finns en ganska svåröverkomlig TV-special från Paris inspelad 1981, där Alice med sitt militäriska kompband Special Forces framför både nya och gamla låtar på olika platser i Paris. Det är fantastisk lågbudget, och givetvis asgrymt.

Det finns en fransk DVD-utgåva, bootleg givetvis, Alice Cooper Special Forces in Paris har aldrig släppts officiellt. Men de fördömda grodätarna har vägrat att svara på mina mail i ett halvår nu.
Så därför blev jag ju mycket glad när jag fiskade upp den här istället, den måste ha kommit upp där nyligen, för jag letade flitigt utan framgång i internets nedre värld för bara ett halvår sedan.

Som bonus får du även med kalkonrullen "Monster Dog" från 1984 och några intervjuer och liveklipp. Allt från Alices gyllene period 1980-1984.
Och ni behöver inte ha dåligt samvete, dessa grejer finns inte på några officiella utgåvor. Så ladda på bara!

Givetvis erbjuder Youtube några smakprov, den danska textningen får ni se som en bonus.

The Prettiest Cop On The Block:


7 and 7 is:

1 kommentar:

Cl@yman sa...

Special forces skivan är briljant! Det är väl dvalan som Vincent befann sig i som gjort skivan så jävla magisk! Jag håller den och welcome to my nightmare väldigt högt!