torsdag 16 oktober 2008

American Hardcore 1978-1987



På min lediga tid hänger jag på ett forum för smått missanpassade musikälskare (jag hänger även på ett forum för välanpassade musikälskare), och där snappade jag upp fyra stycken tuffa samlingar med Amerikansk hardcore från de gyllene åren 1978-1987. Sammanlagt ungefär 200 låtar.
Så här delar jag med mig av dem till Er.

Snubben som ligger bakom hästjobbet kallar sig TompaRens, och ni fattar ju att det blir bra skit alltså!
Ladda hem, och passa även på att läsa lite frågor och svar med TompaRens nedan.


CD1: http://www.sendspace.com/file/ktpm8a

CD2: http://www.sendspace.com/file/jf1swh

CD3: http://www.sendspace.com/file/bvfh2u

CD4: http://www.sendspace.com/file/v7fcnc

Hur har du valt ut låtarna?

Det hela började med att jag skulle göra ett blandband med tidig US Hardcore till en vän och det gick ganska smidigt och enkelt enligt min arbetstakt, alltså ca en månad.
När bandet var klart och överlämnat låg låtarna kvar på datorn och jag fick den briljanta idén att bränna två CD4s av de två sidorna. Men en CD har ju lite längre speltid än en sida på ett kassettband så jag fyllde två skivor med så mycket musik jag kunde. Ganska enkelt än se länge tyckte jag.

Brydde mig inte mer om det där på nån månad utan lyssnade glatt tills jag en dag förra sommaren kom på att det saknades en del självklara band se jag började på en tredje volym.
Samtidigt som jag höll på med den hörde jag en hel del mer obskyra band från diverse vinyl- och kassettsamlingar och slängde in en del letar här och där.
Tycker det är extremt kul att upptäcka bra band som man inte hade en aning om att de ens existerade, och det är ju möjligt nu när det finns en massa mp3-bloggar här och var på nätet. Dock kan jag väl säga att det bara är en blogg som håller riktigt hög klass när det gäller den sorts hardcore jag letar efter.

Nu har jag ju inte svarat på frågan då och för att göra det så kan jag säga att vol. 1 och 2 var väldigt enkelt att välja låtar till. Man börjar väl med klassikerna antar jag. Dock är det ju även en del lite mer okända band på dem också.
Vol. 3 och 4 blev ju som sagt till eftersom jag missade att ha med vissa band som jag tyckte var givna exempelvis Cro-Mags, Dag Nasty, Social Unrest, Septic Death osv. Det visade sig bli väldigt svårt när jag insåg att det inte
bara skulle räcka med en volym tre utan även var tvungen att göra en fyra. Och eftersom jag har nån sorts sjukdom så ville jag ju fylla den också. Vol. 3 och 4 tog mig ca ett år att få klara. De ska väl sägas att jag inte satt
så ofta med dem och jag fick lyssna på en del obskyra samlingar för att hitta de där fantastiska guldkornen.
The Guns och No Mercy är exempel på såna band. Hade inte en aning om att No Mercy fanns innan Mike Muir kom in och försämrade.
Vissa dagar känner jag även att jag har valt fel låtar med vissa band men nu får det vara som det är.

De enda reglerna jag hade var att det bara skulle vara en låt per band samt att det inte skulle manglas på för länge.
Se därför är det vad jag anser en lite mer melodiös låt var fjärde låt.
Enkla regler, men det visade sig vara tidskrävande för att få klart samlingarna. Vissa dagar ville jag bara slänga in lite låtar med band som redan varit med men det hade inte alls varit lika kul i slutändan så jag kämpade på och lyssnade vidare. Har ju som sagt upptäckt en del band genom det här så det är ju bara positivt.

Sen var det även tänkt att bara vara band från USA, men kände att det var en del band från Kanada som jag verkligen ville ha med. Kanske kommer en femte volym framöver men det känns som det dröjer ett tag i så fall. Har ju Europa kvar också.

Och det finns säkert folk som säger att Germs, Dicks, Misfits och säkert nåt mer band inte var hardcoreband. Men de levde och verkade i hardcorescenen mer än i punkscenen så därför anser jag dem vara hardcore.

Allt är ju egentligen menat att vara till mig själv (och ovan nämnda kompis), men det är ju kul om nån annan uppskattar skiten.

Är det några vinylrippar med?

Det är både vinyl, CD, och kassett-rippar med. Har inte rippat ett dugg själv och skulle jag rippat alla låtarna skulle jag ha en fantastisk US Hardcore-samling här hemma. Dock kommer man ju närmare i dessa bootlegtider men en bootleg är ju inte i närheten av ett original. Får väl hoppas att pengarna börjar rulla in så jag kan komma i närheten nån dag.
Det enda jag kan störa mig på är att nivåerna på ljudet kan vara se olika från låt till låt. Men jag kände att det fick vara som det är istället för att sitta med nåt program jag inte förstår mig på för att försöka fixa till skiten.

Vad kännetecknar en fantastisk HC-dänga från den klassiska eran?

Svår fråga, som egentligen kan delas upp i regioner antar jag. I södra Kalifornien var det ju nästan uteslutande melodiska band med smittande refränger. I Texas var det mer politik inblandat, på västkusten mer rått och förbannat. Även om banden i Washington mesade till sig lite mer efter några er. Dock inte något negativt menat med det. Sen finns det ju de flummigare,
mer spexiga banden också. De verkar ha varit spridda över hela USA. Är ju inte så stort fan av spexiga texter men har svårt att motstå Angry Samoans, Adrenalin OD osv.

Fast man skulle kunna säga att ett kännetecken som de allra flesta band har gemensamt är Reagan. Det känns som de flesta band som fanns medan han satt som president har en låt om honom.

Vad går du loss på mest?

Korta låtar, ren jävla ilska och en bra refräng. Men även en melodisk bit kan ju sitta som en smäck när man känner för det.
En låt som Radiation Masturbation med The Authorities eller Johnny’s Got A Problem med D.I. är ju minst lika bra som en Negative Approach, SSD eller Antidote-låt.

Som bonus får du min tio-i-topp lista av låtar från samlingarna. Den kommer ju se annorlunda ut i morgon, du vet ju hur det dr med listor.

*Koro - Dear Sir’s
*The Guns – I’m Not Right
*Urban Waste - Public Opinion
*Jerry4s Kids - Tear It Up
*Red Cross - Cover Band
*Angry Samoans - Lights Out
*Meat Puppets - In A Car
*The Authorities - Radiation Masturbation
*Negative Approach - Friend Or Foe
*Minor Threat - Guilty Of Being White

2 kommentarer:

Unknown sa...

Fan mannen... Du är kung!

Anonym sa...

Sweet! Riktigt bra samling! Thanks!