onsdag 4 juni 2008

Kiss i Köpenhamn 3/6

Jag och fru tog tåget till Köpenhamn för att se Kiss. Inte för att jag är en fanatisk snubbe som måste se dem flera gånger på en turné, utan för att jag var bortrest när de spelade i Stockholm. Och så lockade de faktiskt mer att se dem inomhus i en arena som rymmer 10.000 personer istället för utomhus och tillsammans med 33.000 andra.
Och Danmark är ju trevligt eller?
Nja.

Eftermiddagen påbörjades med god mat och en Cosmopolitan på Carlton vid Halmtorvet. Sedan tog vi en avslappnad 20-minuterspromenad till Forum. Gled in och placerade oss strategiskt vid kravallstaket nr 2.
Efter idog väntan var det dags för förbandet. De var ju givetvis odugliga, precis som jag förväntat mig.
Spanade in faciliteterna och måste säga att Danskarna är de enda jag kan tänka mig som drar in Bajamajor i en inomhusarena. Vilket folk!

Snart dags för Kiss och mina förväntningar är på en realistisk nivå efter att ha läst recensioner i Svensk press. Men jag blev glatt överraskad. Låtvalet är kanon, förutom I Was Made For Lovin' You och Love Gun som jag ogillar starkt. Parasite och She är fantastiska låtar jag längtat efter länge att få höra live. Trum- och gitarrsolon är relativt kortfattade och bandet försvinner endast en minut bakom scenen i väntan på att bli utropade för extranummer. Paul Stanley sjunger bättre än rapporterat och verkar inte alls särskilt håglös. Och inte en enda ballad. Fantastiskt skönt. Koncist och innehållandes precis allt man förväntat sig. Gene Simmons schabblar givetvis bort första versen i Let Me Go Rock'n'Roll, precis som det ska vara.
En höjdpunkt inträffar när Gene sjunger I Love It Loud uppe i ljusriggen. Dansken längst bak i lokalen som sköter stora spotlighten sover på sitt jobb och bländar Gene duktigt. "Spotlight Motherfucker" ryter Gene irriterat vid tillfälle. Tokige dansken förstår givetvis inte ett sådant subtilt budskap utan lyser vidare. Gene borde ha sagt "for helvede mand!" Undras om Genes ögon är känsligare efter skönhetsoperationen, eller om danska spotlights är starka, precis som danska poliser är hårda.
På det hela taget varmt, svettigt och fullt godkänt!




1 kommentar:

Sgt.Mockingbird sa...

All Right ! 666 breakin stixs !