onsdag 11 juni 2008

Hultsfredsfestivalen

Snart dags för hultsfredsfestival igen. Är ni aspeppade? Packar väskan? Kanske är ni redan på plats och smurfar på det mobila bredbandet?
Inte?
Näe, inte jag heller.
Del av mig är lite ledsen, jag har bevistat festivalen 12 år i rad nu, men jag klarar helt enkelt inte av att betala några pengar för den bunt av besvikelser de har trummat ihop. Nu har jag visserligen klagat över artistutbudet i flera år, men 2008 ser värre ut än någonsin.
Kommer ni ihåg förra årets fiasko som slutade i att festivalgeneralen fick kicken. Ny artistbokare knöts till festivalen och det snackades om att spotta i nävarna och köra nystart.
Vilket struntprat. Istället tar festivalen ytterligare några rejäla spadtag i sin egen grav.
Förmodligen är tanken att om man bara sänker biljettpriset, blåser halva budgeten på Håkan Hellström samt visar fotboll på storbildsskärm så kommer kidsen att hänga som klasar vid entrén. Tyvärr är det väl inte så fel tänkt som jag skulle vilja. Fotboll verkar ju vara prio nummer ett för festivalkids.
MEN!
Det krävs även lite positivt snack i pressen för att dra folk, och för att få det krävs vassa bandbokningar som tilltalar en elitistisk presskår. Och i den kategorin hör knappast Linkin Park, Rage Against The Machine och Him hemma.

Slutligen undrar jag: Känner Hultsfredsfestivalen till en liten stad som heter Umeå där det finns hur många tuffa punkband som helst?

Inga kommentarer: