måndag 15 september 2008

Filmtajm - Hell Ride (2008)

Pava, den evigt unge östgöten, säger sig ha varit dödssjuk i förkylning och överhopad av arbete. Men ändå har han haft tid att klämma en kvalitetsrulle, nämligen hojåkarfilmen Hell Ride. Läs för allt i hela världen vidare nu och bespara dig ett elände vid senare tillfälle.


Jag hade faktiskt en del förväntningar på den här spaghettiwestern på hjul. Inte att den skulle vara bra precis, men lite så där skönt klyschig med glimten i ögat: Helt enkelt hjärndöd underhållning till lördagsgroggen. Men det blev pyspunka diwekt! Det är macho, stelt och korkat, helt utan finess. Och dialogen ska vi tala tyst om. Lite fritt översatt, så ni får ett humm: ”Min fitta står i lågor. Ta fram din brandslang & släck elden”. Jag har nog sett bättre dialoger i en sunkig p-våffla!

Handlingen är inte heller mycket att skryta om. I korta drag är det två rivaliserande Mc-gäng, en gammal skatt och en hämndhistoria från förr.

Michael Madsen försöker vara cool, men är bara fet och trött. Larry Bishop (huvudroll, manus & regi) ser ut som en mix av Dave Wyndorf och Christer Ulfbåge med en hel tub brunkräm i nyllet. Den enda som klarar sig hyggligt är Eric ”moppemuschen” Balfour (Six feet Under, 24 etc) .

Kan tänka mig att Bishops tänkte nåt i den här stilen: ” Jag samlar ihop lite avdankade polare och drar till öknen. Slänger in Dennis Hopper (Easy Rider) och manuset kan jag alltid improvisera fram när vi krökar. Sen slänger vi upp min gamla homeboy Tarantino på affischen och kryddar hela skiten med nödlösningen: massor av tits and ass.”

Inte ens det sistnämnda funkade på mig. Då är det riktigt illa…

En stinkande pava blir betyget.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Synd på en så fin affisch!

Anonym sa...

Tack. Bra då vet jag. Litar blint på pavas omdöme. Gillar man Ace och krejzy foton kan inget gå fel.

Anonym sa...

Alltså, jag spontanhyrde den i förra veckan och tyckte den var helt ok.