lördag 20 september 2008

AC4 på Skylten i Linköping


Japp. Bilden ovan är tagen av mig. Med mobilen. Visst är den fantastisk?!

Jag har preeeecis kommit hem från Skylten och lite punk.
När jag tittar på vad folk har googlat efter innan de hamnat hos mig så ligger Dennis Lyxzén och AC4 ganska ohotat i topp. Så det är ju lika bra att ge folket vad det vill ha, mer Dennis Lyxzén.

Jag är glad att jag kämpade mig ur "chips och dipp i sängen"-tillvaron och gick de 500 metrarna till Skylten, hostade upp 50 spänn i mynt och såg AC4.

Det var riktigt bra. Liiite skoj att vad som egentligen är ett demoband drar typ 100-150 pers i Linköping.

David Sandström haltade omkring i lokalen innan spelningen och såg ut att ha övertagit både Peps Perssons skägg och hans fysik. Men han måste ha simulerat, för väl på scenen kunde jag inte skymta någon ålderdom. Dennis Lyxzén ser som vanligt ut som en (tatuerad) fjortonåring, men något äldre måste han ha blivit för han har lyckats att odla polisonger.
Dennis Lyxzén:
"Jag är 36 år, men kommer att tillbringa hela mitt liv med tattare på ungdomsgårdar i Linköping".
"Vi tillbringade 30 minuter på scenen i Stockholm igår och bara jävlades med dem, de tyckte vi var skitbra ändå"
"Vi har älvarna, vi har skogen, vi har malmen" (kille i publiken skriker "och osten!") "Nej va fan, jag är ju vegan, ingen ost"

Dennis Lyxzén är en fan så mycket mer sympatisk och underhållande frontman nu när han har upptäckt självdistansen. Det är skoj att se honom.
Och den enkla, oborstade och sprudlande punkrock som AC4 spelar träffar mig precis rätt. Det svänger som satan och är roligt att ta del av.
Tack för det.
Nu vet jag inte hur framtiden ser ut för AC4, men jag hoppas på någon sorts skiva, och att den sparkar precis lika mycket stjärt.

Måste även nämna den ytterst lilla ankdamm som kallas för Linköpings Hardcorescen. Den har banne mig inte ändrats ett dugg på 15 år. Det finns fortfarande en klick på 5-10 personer (killar) som är mer jämlika än andra. Som ena sekunden kan bete sig som barnungar för att i nästa mosha sönder allt som finns framför scenen och bara förväntar sig att alla ska skratta åt deras skämt, avguda deras manlighet och njuta av att få vara i deras närhet. Fy bubblan vad jobbiga de är.
Står vi verkligen på samma ställe som för femton år sedan och stampar? Det är sjukt.

Är det så här överallt? När AC4 spelar i Umeå, består publiken av killar i "roliga" t-shirts, byggarbetsplatshjälm, linne och handskar? Ligger de på golvet framför scenen och sprattlar? Pysslar de med "roliga" läten och interna skämt?
Eller är det bara i Linköping?
Skaffa flickvän istället för att förpesta spelningar för mig tack.

Restless Knights ska i alla fall ha en eloge för en grym spelning!

25 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ju maskeradspelning, pucko. Om du inte var så avundsjuk kunde du säkert bli en i gänget. Hur fan kan man bli arg för att folk har roligt?

Anonym sa...

Det var ju synd att du lyckades missa chipspåsen, hade nog gjort ett mycket bättre jobb hemma med den än du gjort nu. Enligt dig ska man ju ha tråkigt på spelningar och gärna stå still med armarna i kors. Var det inte just det din gud Dennis sa var skönt att folk inte gjorde?

Pelle Gunnarsson sa...

>>Flickvän.
Nu ljuger du, du är inte en flickvän. Åtminstone inte till någon i LKGP Hardcore Crew.
Maskeradspelning?
Herrejösses går vi på dagis? Kryssar du upp inför spelningarna också? Hardcoreuniform på!
Och bara för att någon i den aningens mer jämnlika hardcoreeliten har bestämt att det ska vara maskeradspelning doesn't necessarily make it so!

Förresten har de senaste femton åren varit en enda lång maskerad, gasmasker, bandanas, nördglasögon, you name it, hardcoreeliten har burit det.

>>Anonym.
Jag är inte sämre än att jag både kan äta chips och gå på spelning. Det ena efter det andra.
Enligt mig ska alla ha roligt på spelningar. Om tio pers röjer utan att tänka på andra längst fram och 140 pers står på behörigt avstånd kan inte räknas till det.
Du vet "unity is strength", "we stand united" och allt det där.

Vem sa förresten att jag hade tråkigt? Jag är gammal och trivs bra längst bak.

Anonym sa...

Tro det eller ej, men det finns tjejer som gillar killar som inte är torrbollar. Jag känner inte riktigt att du har rätt att kalla något för maskerad med tanke på att din blogg är proppfull med pudelrockare.

Nej, men om arrangörerna säger att det är maskerad så är det fanimej maskerad.

Jag tror att du är ute efter en annan typ av scen; prova Konsert och kongress. Jag lovar att du inte kommer att stöta på en enda leende, dansande eller tjoande människa där. Lycka till!

Anonym sa...

snacka fan inte unity, fuck-o

unity handlar om att vi som subkultur ska kunna hålla ihop mot masskulturen och massmedier (alltså sånna som du) som försöker ändra oss till att bli något annat än vad vi är tänkta att vara, dvs. oss själva.

unity handlar även om att vi i vår subkultur ska kunna uttrycka på det sätt vi vill även om det verkar barnsligt. att vi håller ihop mot folk som vill att vi ska "växa upp" (alltså sånna som du).

jag ska säga det rakt ut: hardcore är inte för alla och speciellt inte för folk som du och den dag folk som du dominerar scenen drar jag nån annanstans.

Anonym sa...

Du kunde gott stannat hemma i chips-och-dipp-i-sängen-tillvaron. Där finns det i alla fall ingen som vill ha kul.
Men nästa gång kan du ju komma fram och ha roligt med oss andra så kanske du får en annan syn på saken.

ps. vad har flickvänner med det här att göra. ds.

Pelle Gunnarsson sa...

>>Flickvän.
Jag har spanat noga på affischerna inför spelningen och har inte sett ett ord om maskeradutstyrsel där.
Alltså var bara maskeraden för de initierade, de jag väljer att kalla LKPG Hardcore Punx, inte för "vanliga, intresserade, musikälskare".
Det ser jag som ett utmärkt (dåligt) sätt att skapa ett utanförskap för de som inte är med i gänget.

>>Porch Monkey
Jag började gå på hardcorespelningar i den här staden för 15 år sedan. Det är långt innan jag själv började skriva om musik. HardcoreSCENEN fick mig att börja skriva eget fanzine (1999-2006), numera är ju fanzinescenen död och så även min blaska, därför får jag nöja mig med att skriva blogg för att inte rosta ihop total.
Jag drev skivbolag och släppte under 2001-2006 15 skivor, de flesta på vinyl, total jävla underground. Det finns en hel del kvar i garderoben om du är intresserad.
Så att jag skulle vara en del av massmedia som du vill vara en motvikt till ställer jag mig frågande inför.
Och det du säger bekräftar ju bara vad jag skrev från början. HardcoreSCENEN i Linköping är en elitistisk och bekräftelsesökande liten klick som inte vill släppa in några utomstående.
Men om ni vill att det ska vara mer än typ 15 pers nästa gång Annihilation Time kommer till stan så föreslår jag att ni bjuder till lite. AC4-spelningen hade varit ett lysande tillfälle, med tanke på hur många "vanliga" och antingen nya eller återvändande musikälskare som den drog.

I mitt huvud handlar Unity om att välkomna nya människor, få SCENEN att växa, att involvera alla.

Men ni gör ju som ni vill.

>>Tor
Jag vet inte vad jag ska svara på din kommentar.
Jag vill inte ha roligt med bara er, jag vill ha roligt med ALLA.

ÖÖH!
Har ni läst min intervju med FY FAN! inlagd på bloggen den 15:e augusti?
Gör't säger jag bara.

Anonym sa...

DU var inte så bra på det här med att diskutera med människor som inte kommer överens med dig efterssom du har svårt för att ta till dig vad folk skriver till dig. om du bara läser och försöker förstå så får du säkert mycket roligare nästa gång du går på spelning, med ALLA.

Anonym sa...

Jag har gått på spelning sen 93, gjort fanzines sen 96 (och gör fortfarande i pappersform) och det gör inte mig till någon allvetande guru, vilket du verkar anse dig själv vara.
Det är lätt att sitta på din höga häst för du skrivit någon halvdan recension på ett hc-gig om året, och oftast lämnat lokalen innan sista bandet och inte kommit dit innan första.

Jag personligen tror både band och besökare uppskattar lite stim och stök på spelningarna. Hur många gigs har man inte varit på då det stått 20 pers utmed väggarna och glott.. hur kul är det. Men, du missar ju hela poängen med att ha roligt. Du ska nog se att alla är välkomna fram att ha roligt, tro't eller ej.

Sen som det sagts kanske herrn borde lära sig att bemöta kritik eller iallafall läsa vad folk skriver och inte agera allan för du gjort massa saker för 10 år sedan.

Flickväns kommentaren var för övrigt det dummaste jag någonsin läst. Damen i mitt liv gillar inte den valda musik jag gör, men uppskattar spelningar då hon ser att alla har ROLIGT. Smaka på den en stund.

/Mike - Gibber Fanzine (nytt nummer ute snart)

Pelle Gunnarsson sa...

>> Arvid
Vadå dålig på att diskutera?
Vi diskuterar ju på för fullt.
Att vi sedan är av motsatta åsikter är ju så att säga själva grundförutsättningen för en diskussion.

>>Mike
Bemöta kritik? Det är ju det jag gör för fullt. Du menar säkert att jag ska lära mig att ta kritik.
I sånt fall tycker jag det gäller oss alla.

Ni ser på LKPG Hardcorescen inifrån och tycker att alla har roligt, jag ser på den utifrån och hävdar att så många fler skulle kunna vara med och ha roligt.

Jag förstår inte riktigt varför vi måste försöka övertyga varandra om att en av oss har rätt, vi har ju olika synsätt helt enkelt.

Och att det blev sån storm här i ankdammen tolkar jag som att jag faktiskt delvis har rätt, annars hade ni väl inte orkat bry er.

Angående halvdana recensioner och att komma sent/gå tidigt. Det är inte jag som bestämmer hur långa recensionerna ska vara, eller när de ska vara färdigskrivna. Oftast betyder det att alla band inte kan nämnas, och att jag måste gå tidigare för att hinna med deadline. Svårare än så är det inte.

Hör av dig när nya numret av Gibber är ute. Vill gärna köpa/läsa osv.

Anonym sa...

Jag anser ju att lite dans, lite sång, lite humor är bra mycket trevligare än folk som står o nickar med o är knäpptysta, lite samma sak som med fotboll, det är pisstrist utan sång på läktaren o bara slipsar i publiken.

Anonym sa...

Kom fram och dansa med oss nästa gång så kommer du också ha roligt, Pelle! :)

För övrigt tror jag Mike missförstod flickväns kommentar helt.

Anonym sa...

Pelle: Att det borde stått med på affischerna kan jag bara hålla med om, men hade du varit utklädd i så fall?

Mike: flickvän förstår inte vad Mike tycker är dumt. Självklart finns det människor som gillar att stå längst bak och nicka i takt. Jag har inget emot dessa, jag gillar där emot inte när dessa vill få glada, dansande människor att stå stilla.

Anonym sa...

Hörde om din blogg inlägg på stan idag, folk som pratade dynga om det, jag håller dock med dig i mycket av den kritiken du lägger på scenen. Scenen är sjukt elitistisk på många sätt. Däremot så är scenen inte något för alla. Hardcore är en subkultur som är ett finger i ansiktet på mainstream samhället. Att gå på ett gig är fan ett politiskt ställningstagande genom att det är en medveten handling att inte stödja den normala kulturen och dess syn på kultur som en produkt. Jag gillar inte när folk beter sig som skit på spelningar och fladdrar med armar och ben, men det var inget problem med det på detta gig.

I DIY Sverige pågår det en ganska stor debatt om hur man skall ställa sig till blandannat media. En kritik som utges är att den ofta försöker sätta in vår subkultur i de lagar och sociala regler som gäller i resten av samhället. Dessa sociala koder är inget som finns i vårt samhälle. Dom flesta kände till arbetar temat som kom från en grupp människor som ville göra något roligt. Alla som är en AKTIV del av scenen kände till temat och det är ganska talande för att Linköpings scen för första gången på lång tid har börjat fungera som det är mening att göra.

DIY scenen idag är inte politiskt på samma bana som det var på 90talet. Debatten förs kanske inte så bra i Linköping som den borde och framförallt de sociala aktiviteterna utanför spelningsarrangemang är för små, men det är något som håller på att hända i vår stad, lägereldarna har börjat lysa och passionen i hjärtana är tillabacks väldigt mycket. Jag hoppas dock att alla ni som kommenterat Pelle´s kritik i artikeln tar en extra funderare. Hans kritik är så sann som den sägs, Hardcore scenen i Linköping har inte förändrats på alla år jag kännt den nämnvärt. Vi som skall vara en nagel i ögat på andra är ju ofta ganska konservativa och förutsägbara... se bara på det faktum att ett demo band från Umeå drog fler betalande än någon annan spelning på två år...

//K

Anonym sa...

Jag menade då inte användaren "flickvän" utan kommentaren om att skaffa sig en flickvän..
Nu är det utrett.

Anonym sa...

Jag undrar då vad som gör oss så eletistiska, vad som hände i lördags var att folk, från både lkpg, jkpg och nkpg dansade o hade roligt, det drogs några skämt mellan några av personerna, är det så att man inte ska få gå på spelningar med sina vänner o märkas? Visst för någon som var där för att titta på flickfavoriten dennis var det kanske jobbigt o inte få vara med, men det gör inte klicken som känner varandra till en elit. Elit är några som ser sig som lite bättre, det gjorde fan inte dom som rörde på sig, tjoade o tjimmade eller på något annat sätt märktes.

Angående att folk "vevade" så var det en gång vad jag såg, resten var gamla hederliga circel pits(som fanns när du var ung också) eller folk som sjöng med, svårt o se det hårda o dumma i det. Gå till Dead fest eller någon annan mer metallinfluerad tillställning om du vill hitta nått o gnälla på, det röjet i lördags var bland det mest positiva som varit på Skylten på länge.

Pelle Gunnarsson sa...

>>> Anonym
Jag har inget emot lite dans, lite sång och lite humor. Men det ska användas för att inkludera alla, inte exkludera de som inte ”hör hemma”.

>>> Jonas
Jag vet inte om jag törs ;)

>>> Flickvän.
Finns inte en möjlighet att jag hade klätt ut mig. Och om jag hade gjort det hade det förmodligen blivit skjorta och slips + ett par läckra chinos. Bara för att jävlas (=humor, tror jag).
Och jag vill inte att alla ska stå stilla. Jag vill att ALLA ska röra på sig!

>>> K
Jag tycker det låter fantastiskt om scenen är på gång igen. Jag tänker dra mitt lilla strå till stacken (köpa läsk, chokladboll, skivor, t-shirtar och betala inträde).

>>> Mike
Min flickvänskommentar var ju givetvis raljerande (=humor, tror jag). Alla vet ju att killar är fåniga, och att det sedan kommer en tjej och rätar ut dem. Eller hände det bara mig?

>>> Krull
Du ser det på ditt sätt, jag ser det på mitt sätt. Och ingen av oss kan ju se saken på den andres sätt, utan att ta ett steg tillbaka, eller framåt. Eller något sådant.
Sen måste jag givetvis säga att jag inte reagerade nämnvärt på att några vevade ”för mycket”, jag har ju trots allt varit på Deadfest och gömt mig bakom mixerbordet flera år. Det går inte att jämföra. Det skiljer ljusår av rundsparkar. Det var mer attityden jag var ute efter i mitt inlägg. Röjet var positivt, visst. Men det var ändå bara till för en liten del av den publik som var där. Kanske var många HC-ovana? Kanske blir det bättre nästa gång?
Vi kan väl försöka att göra det bättre nästa gång?

Vad härligt. Det känns som att vi närmar oss varandra.
Kan ni nu vara snälla och fördela era kommentarer på mina andra inlägg ;)

Anonym sa...

Hur kan du påstå att allt de roliga bara är till för en del av de som var där, beror det på att vi inte kom på maskerad temat fören samma vecka o därför inte kunde ha med det på affischer men trots det la ut info om det på facebook o kanske myspace (osäker på den punkten). För inte fan är det så att vanliga människor som kommer till skylten blir utsparkade ur röjet om de visar sig där. Vi har alla varit nya någon gång o om man inte tar för sig på jobbet eller i en ny förening eller på en konsert så visst, då blir man utanför, men det kan ju knappast beskyllas på de som redan är invigda. Men visst, vi kan stå på varje spelning o välkomna alla, dela ut namnlappar o fråga om de vill vara med o dansa, men det skulle kännas lite lamt. De som vill dansa brukar i regel delta även om de inte känner någon, men eftersom vi är svenskar så står de flesta utanför o tittar på, det finns ju ett nöjde i det med.
Vi har dessutom en plan att få in nya, yngre i vår scen, men det blir ju inte lättare om gamla gubbar som du snackar illa om de försök vi gör o kallar oss elitistiska bara för att vi varit med länge.

Anonym sa...

Ni borde dyrka satan istället, det skulle göra saken mycket lättare.

Mikael Sörling sa...

Maskeradfest... känns väl så där subkulturellt och DIY. Ähh - det var bättre på 8otalet när Raped Teenagers manglade på Arbis;-)

Anonym sa...

Herregud...

Anonym sa...

haha. Ingen som videofilmade skiten och kan lägga ut det på youtube, så att man får skratta lite.

Hardcore eliten i Linköping. haha
Mycket ska man behöva läsa..

Finns inget bra med elitism. Man borde veta bättre om man nu är hardcore och ska göra sina obligatoriska statements.

Anonym sa...

Hahahahahahahahahahahaha

Detta var förbannat roligt. Jag har varit på Skylten en gång. Agnostic front. AF var skitbra, nåt mer band ok. Den enda roliga publiken var de som var där för AF. De andra kallar jag till 90% för posörer.

Drog verkligen Annilition time 15 pers bara? Det kanske bästa punkbandet(och hårdrock) för tillfället.
Då undrar jag ju hur många av de som var därför AC4 som var därför att nostalgiskt runka resp bara runka? Fick ni ta på Dennis också?

Anonym sa...

gick in på www.skunk.se men blev automatiskt dirigerad hit. Kritik är känsligt och har så länge jag varit med varit känsligt... använd huvena o tänk själva. Exkluderar vi eller gör vi det inte? VÄXER scenen i LKPG? Kommer folk in i scenen och blir aktiva, sätter upp spelningar, startar band och affischerar med mera i den utsträckning vi vill? Varför droppar folk ut ur scenen snabbare än nån kan skrika "A FIRESTORM TO PURIFY!"?
Detta handlar inte så mycket om dans eller inte, utan mer om vad vi utstrålar, om vi ger energi eller snor den från en förstagångsbesökare?

ALLA vi VET att Skylten har ett rätt kasst rykte när det gäller bemötande av utbölingar/nya. Jag minns iallafall min första gång där... berätta om er?

Ni som känner mig vet väl rätt väl var jag står i den här frågan, men jag var inte ens där o vet inget om nåt. Vet att en av mina gamla vapendragare i frågan iallafall inte hade mycket att klaga på den där kvällen...

Jag tycker samtidigt att Pelle har sin fulla rätt att tycka som han vill, skriva vad fan han vill utan att bli kallad för Fuck'o eller va fan det nu stod, samtidigt som han faktiskt bjuder upp till en gammal välkänd dans; tillsammans med det gamla nötta skunk-tangentbordet.

ps. en av youtube-klippen är från Ume, maskeradspelning... ALLA (nåja, nästan) va med o dansade. Och David Sandström sjöng första versen av Firestorm med oss.

JA, jag är DUM i huvet.

Slubbo sa...

Nästa diskussionsämne:

"Vad är punk?"

Kör!