måndag 8 juni 2009

Cowboyhattar på Sweden Rock

Jag kan inte släppa Sweden Rock Festival riktigt än, och vid första bästa tillfälle kommer jag även att redogöra för mina skivköp på festivalen. Fängslande läsning utlovas.
Jag skrev en lång harrang om festivalen som skulle läggas ut på Correns hemsida på lördagen. Men jag kan bara konstatera att någon på blaskan inte har gjort sitt jobb, för texten hamnade aldrig där.

Själv var jag bra nöjd med min trendspaning gällande cowboyhattar, så jag lägger upp den här istället.
Först i efterhand har jag sett att Mr Josefsson på sin Aftonbladet-blogg redan någon dag tidigare uppmärksammade cowboyhatt-trenden. Men jag tolkar det nu i efterhand som att vi båda har rätt!

Så var det den där trendspaningen på Sveriges otrendigaste festival. Den kan tyckas helt malplacerad, men faktum är att festivalpublikens klädsel säger mycket om framtiden. 2004 kryllade stället av Mötley Crüe-tröjor, mycket riktigt gav det eko runt världen och året efter återförenades bandet och spelade på Sweden Rock Festival.
I år är det svårare att se någon klar trend, Motörheadtröjor utgör liksom alla andra år grundstommen i besökarnas klädsel. Men det beror förmodligen på att bandet i år, liksom nästan alla år, även spelar på festivalen. Pajaströjor med tryck som ”Bevara negerbollen” och ”Born and raised in Knutby” lyser tacksamt med sin frånvaro. Istället verkar årets stora accessoar vara cowboyhatten. Och då menar jag i första hand inte den ironiska rosa cowboyhatten med gulligt ludd och blinkande lampor, även om den också förekommer, utan den ickeironiska klassiska cowboyhatten buren med stolthet på fullaste allvar.
Jag kan dock inte riktigt utläsa vad det innebär för framtiden. Kanske kommer Bon Jovi hit nästa år för en spelning med sin nya countrystil, eller så blir det något med Sebastian Bach, tidigare sångare i Skid Row, för om jag förstått det rätt håller han precis på att spela in en countryskiva. Där har vi det, framtiden är utstakad!

Kanske kommer alla hattar från det här försäljningståndet?


En spexarhatt och en ickeironisk hatt tittar beundrande på Lita Ford


Klassisk cowbojsare tittar på Voivod


Två cowboyhattar oberoende av varandra = trend

Inga kommentarer: