fredag 27 februari 2009

Filmtajm - Valkyria (08)

Pava strikes again! Han har hämtat sig från gylfsprängarrocken.
Jämfört med mig känns det ju nästan som att snubben bor i biografen. Den här gången förstår jag, vem vill inte spana in Tompa Kryssning?!
Aha, den här snubben Stauffenberg som var på vippen att störta Hitler har helt gått mig förbi. Jag vet inte om det är min historia lärares fel eller det faktum att jag hellre satt längst bak & ritade kiss gubbar…
Hur som haver så har nu den 55-åriga händelsen från andra världskriget gått igenom Hollywood filtret.
Jag tar den korta versionen: Överste Claus Von Stauffenberg(spelad av Tom ”tvålfager” Cruise) blir illa tilltufsad nere i Nordafrika och ansluter sig sedan till den tyska motståndsrörelsen (Allå allå emliga armén, fast på riktigt). Slutmålet var att störta Hitler, sätta in operation Valkyria & sen ta över Berlin. Som sen skiter sig hejdlöst (nära skjuter ingen Hitler).
Det är det som är lite av problemet: att man visste hur det skulle gå innan man satte ner sin spinkiga röv i biofåtöljen. För riktigt så historielös är man inte trots allt.
Sen att Cruise inleder rullen med att snacka tyska i ca trettio sekunder för att sen gå över till engelska fattar jag inte riktigt vitsen med. Stör mig även på att prick alla nassar pratar med någon slags engelsk snobb accent. Trovärdighetsfaktorn sjönk ytterligare ett par snäpp!
Lägg sen till att rullen bitvis är ganska seg (biogrannen nickade till någonstans i mitten). Så mitt tips för att spara tid & pengar: se trailern! Jag tror banne mig att dom har lyckats klämma in alla göttigheter där.
Två hailande stumpar av fem

Inga kommentarer: