lördag 21 februari 2009

AC/DC, min alldeles egna recension

Jahopp. Då har det gått ett gäng timmar sedan jag kom hem och fick vila ut efter min bussresa.
Dags att sammanfatta.
Att åka buss till konsert = ganska roligt.
+
Man träffar roliga människor som man i vanliga fall inte skulle komma i kontakt med (Different social stratas)
Bussen avgick 15 meter från mitt vardagsrumsfönster och stannade 100 meter från ingången till Globen. Mycket skönt.

-
Man träffar jobbiga människor som man i vanliga fall slipper ha kontakt med.
Bussen stannar alldeles för ofta och mesar fram i ett onaturligt tempo för motorvägen (= förmodligen lagligt).
Man får inte välja musiken själv.

Konserten dårå?
Jodå, den var precis som förväntat. Proffsig. Hyfsat storslagen, men ändå utan lökig extravagans. Låtvalet var givetvis mycket förutsägbart, enda överraskningen var Shot Down In Flames, en av mina absoluta favoritlåtar med bandet. FEM låtar från nya skivan är åtminstone två för mycket, men som tur är slapp jag något från Stiff Upper Lip och Ballbreaker. Det tackar jag för. Den animerade videosekvensen som visades under War Machine var helt sjukt uselt gjord. Ful som stryk.
Phil Rudd uppträdde som en levande död. Likt en australiensisk Peter Criss petade han stelt och råkoncentrerat på sina trummor. Det såg ut som att minsta tillstymmelse till liv i blick eller anlete skulle leda till total förvirring och felspel. Trist att den unge spjuvern i Baby Please Don't Go-klippet från Australiensisk TV 1975 verkar sjunga på sista versen, åtminstone som rockräv.
Bäst var framförandet av Let There Be Rock, kvällens ENDA riktigt ordentliga rockrökare. Jisses så bra de gjorde den. Hade de spelat Rocker också hade jag dyrkat för en kort stund.
Nu nöjde jag mig med att observera lite småkallt, men ändå på gott humör.
Jag reagerade dock på att det kändes lite glest bland folket på ståplats. Och en hel del stolar gapade tomma under konserten. Det var inga problem att komma riktigt långt fram under konserten.
Jag hoppas att det betyder att ett gäng svartabörshajar förlorade pengar på kvällen. Mitt krig mot dem fortsätter alltså.

AC/DC. Nu har jag sett er. Det är helt ok om ni lägger av nu.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mer gylfsprängarrock åt folket!
Håller mä om S.D.I flames - den var för jävla fin!
Stay horny!