söndag 7 december 2008

The Devil's Blood är ju bedrövliga!

Nu måste jag sätta ner foten och styra upp den allmänt rådande villfarelsen att belgiska The Devil's Blood skulle vara något värt din dyrbara lyssningstid.
Överallt jag styr min blick i bloggosfären hyllas de utan minsta antydan till ironi. Och den svenska recensentkåren verkar helt ha tappat konceptet när de överöser bandet med superlativ och goda betyg.

Själva grundbulten till varför alla tycker att bandet är så bra verkar vara för att de påminner om Roky Ericksons gyllene år under tidigt åttiotal när skivan "The Evil One" släpptes. Samma känsla, samma samhörighet med de onda krafterna osv.

Ursäkta mig kära kollegor där ute. Ni kan för bövelen inte mena allvar? Nu har jag lyssnat på The Devil's Bloods nya EP "Come, Reap" ett gäng gånger och det finns inte en sekund på den som har ens det minsta samröre med Roky Erickson. Att de totalt slaktar hans "White Faces" borde inte lyftas fram utan så fort som möjligt sopas under mattan, tillsammans med den hemska sången.

Vad låter det som då? Jo det ska jag tala om för er. Ronnie James Dio (runt "Lock Up The Wolves") sitter på kafferep med Helloween (runt "Chameleon") hemma hos Asia. Där lyssnar de på "The Heat Of The Moment" på repeat och försöker göra något lika bra. Det misslyckas hela tiden.


Här hade jag tänkt bjuda på en jämförelse. Men The Devil's Blood är tydligen så dåliga att det inte går att hitta några livematerial med dem. De är faktiskt så dåliga att jag inte ens lyckas lägga upp bilden på dem i det här blogginlägget. Men för all del, gå till Tantogården i Stockholm den 13:e december och se dem spela.
Här kommer lite av guden Roky istället.

27 kommentarer:

Mattias Indy Pettersson sa...

Haha! Jag har minsann bedyrat deras uselhet vid årets Roadburn-festival vid ett flertal tillfällen, så det så. Håller med om att "Come Reap" är kass, men första sjuan är faktiskt riktigt jävla svinbra! Synd att de tappade fokus så snart.

Daniel Josefsson sa...

Har inte lyssnat så noga på "Come reap", men av det jag hört får jag hålla med om att det är trist.

Lyssna däremot på deras demo så fattar man desto mer av hypen. Fantastiska låtar, fantastiska riff.
http://www.van-gbr.de/van_base/Music/The%20Devil%27s%20Blood%20-%20Demo%202007.rar

Anonym sa...

Ja den nya skiten är just skit.

Pelle Gunnarsson sa...

jamen då är vi ju alla rörande överens. Skönt tycker jag. Man vill ju inte ha en beef.
Tack för länken Bingo, demot rockar ju faktiskt mycket bättre kan jag konstatera.
Man undrar ju vad som gick fel, kan någon ta reda på det.

Anonym sa...

Ja herregud vilket skit. Cred till Pelle.

Anonym sa...

Heh.. Jag kan själv tyvärr inte hålla med detta intressanta blogginlägg då jag är lite smått förälskad i Come Reap.
Då tar jag i akt och sticker in med att det är skönt att inte alla är överens.
Att jämnföra detta med Rokys gudaverk är möjligtvis lite att ta i fastän man klart och tydligt hör inspirationen. Själv tar jag avstånd från detta. Finns förövrigt två (såvitt jag sett) liveklipp på youtube. Summa kardemumma, jag gillar musiken och sångerskans toner passar in finfint. / etg

Anonym sa...

Jahapp, det blev den kortaste SRM-karriären någonsin. Det där var det dummaste blogginlägget i år, Come Reap är ju fantastisk.

Anonym sa...

Demon + sjuan = bra. EP:n = inte så bra. Uppenbart ogenuin image och för mycket hårdrocksposer etc för musiken. Men vissa gitarrprylar är helt cpsnygga.

Farkost sa...

Sjuan är fantastisk och live var det det bästa jag sett på väldigt länge. Men jag är en rocker och inget metalhead iofs.

Anonym sa...

"Vad låter det som då? Jo det ska jag tala om för er. Ronnie James Dio (runt "Lock Up The Wolves") sitter på kafferep med Helloween (runt "Chameleon") hemma hos Asia. Där lyssnar de på "The Heat Of The Moment" på repeat och försöker göra något lika bra. Det misslyckas hela tiden." - Är du helt jävla cpdöv?

andreas e sa...

"Vad låter det som då? Jo det ska jag tala om för er. Ronnie James Dio (runt "Lock Up The Wolves") sitter på kafferep med Hello.....". Måste vara ett av de mest talanglösa jämförelserna jag nånsin hört. Helt seriöst, hur kan du komma upp med dessa? Chameleon...?
Come Reap är helt fantastisk. Soundet, drivet, melodierna. Sen om det har funnits band som liknar, vad spelar d för roll. Att göra ny musik idag som är helt unik är i praktiken omöjlig.
Nä, försök skriva ngot mer nyanserat nästa gång. Tackar. / andreas

Anonym sa...

De är från Holland pappskalle.

Dino sa...

Jag respekterar din åsikt, dock förstår jag inte vem du är som har rätt att bestämma vad som är dåligt, eller ej. Framför gärna dina tankar kring saker och ting, men säg inte att Devils Blood är dåliga bara för att du anser dem vara det.

Anonym sa...

Det där var det dummaste jag hört! Jag tyckte just rocken gått i stå och så kommer ett så alldeles fenomenalt band som the devils blood och bringar hopp!

Robert sa...

Kan inte hålla med dig alls i vad du skriver, särskilt inte nu när jag blivit helt golvad av fullängdaren, som jag redan nu utnämner till årets platta alla kategorier, och kanske årtiondets bästa rockplatta.

Anonym sa...

Jag kan upplysa er om att dom ligger på tysklands försäljningslista!!!
Dom säljer som fan,tack vare att dom har så jävla bra låtar och är helt fantastiska live!!
Är ni i tyskland gå och see det då ge det en chans. Dom spelar i November den 19 i essen,20 Leipzig,21 Flensburg,22 Berlin.Griftegård ska suporta dom under dessa datum, kolla in dom här http://www.myspace.com/griftegrd

Pelle Gunnarsson sa...

Det var satan vad det ramlar in kommentarer här.
Alla på min sida ;)
Jag har inte hört nya skivan från HOLLÄNDSKA Devil's Blood. Så den kan jag inte uttala mig om.
Men miniskivan som jag skriver om ovan är ENLIGT MIG klippt oduglig och saknar all form av känsla och takt.
Griftegård som förband, tufft. Devil's Blood kommer att bli blåsta av scenen!

Anonym sa...

Jo, tjena! Snacket handlar nog inte direkt om deras Roky Ericson liknande sound utan det som folk gillar är till största del är dom ockulta texterna. Förmodligen mer sataniska en dom flesta black metal lirare.

andreas sa...

"saknar all form av känsla och takt"... Nä men snälla Pelle, vad har vi sagt om detta? Ok, vi förstår att du absolut inte gillar Come Reap men rent objektivt borde vi kunna komma överrens att känsla och takt har dom. Men inte DIN typ. Nä nu får du ger dom ett par chanser till Pelleman.
// Andreas

Anonym sa...

Pelle
Du har väl köpt nya fullängdaren? Klart du har.
Bra. // Benny

Anonym sa...

ja, skribenten på denna sida är juh helt jävla dum i huvudet helt enkelt

Pelle Gunnarsson sa...

haha!
Ni är för goa.
Uppdatering finnes här pojkar och flickor:
http://jujuchronicles.blogspot.com/2009/11/devils-blood-ar-fortfarande-bedrovliga.html

Anonym sa...

"förmodligen mer sataniska en dom flesta black metal lirare." hahahahjhaha. ja, för när allt kommer omkring handlar det ju om att vara så satanisk satanisk som möjligt i sina ockulta texter. nolla.

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=kjcBgl40dGQ

Anonym sa...

Du är ju helt ute och cyklar! Det är ett av de mest intressanta banden som kommit på många år. Lyssna t ex på låten Voodoo Dust... Briljant!

Anonym sa...

kommentera gärna ett tre år gammalt inlägg.

Pelle Gunnarsson sa...

Åren de går, bedrövelsen den består...